Porównanie Systemów Crafting w Popularnych Grach MMO

0
967
4/5 - (1 vote)

Crafting, czyli rzemiosło, to jedna z najważniejszych mechanik w grach MMO i MMORPG. Dzięki niemu gracze mogą tworzyć przedmioty, ulepszać ekwipunek i przyczyniać się do gospodarki wirtualnego świata. Ale nie każda gra podchodzi do tego elementu w taki sam sposób. Poniżej znajduje się analiza różnych systemów crafting w popularnych grach MMO.

World of Warcraft (WoW)

W przypadku World of Warcraft, system rzemiosła jest dosyć tradycyjny. Istnieją różne profesje, takie jak kowalstwo, alchemia, czy krawiectwo, które gracze mogą wybrać i rozwijać. Każda z nich ma unikatowe schematy i plany, które można odkryć poprzez grę. WoW stosuje także różne poziomy trudności, co sprawia, że początkujący mogą łatwo zacząć, a zaawansowani gracze znajdą w tym wyzwanie.

Final Fantasy XIV

Final Fantasy XIV idzie krok dalej, wprowadzając system klas, gdzie każda profesja rzemieślnicza jest jak osobna klasa postaci z unikatowym zestawem umiejętności. Gracze muszą zatem nie tylko zdobywać surowce, ale również wykonywać specjalne kombinacje umiejętności, aby stworzyć przedmioty o wyższej jakości.

Guild Wars 2

Guild Wars 2 proponuje dynamiczniejszy system, gdzie crafting jest ściśle powiązany z eksploracją świata i interakcją z innymi graczami. Surowce do rzemiosła można znaleźć niemal wszędzie, a schematy często są wynikiem współpracy między graczami. Co ciekawe, system ten nie wymaga od gracza specjalizacji w jednej dziedzinie, co daje więcej swobody w eksperymentowaniu z różnymi profesjami.

The Elder Scrolls Online (ESO)

W ESO system rzemiosła jest mocno zintegrowany z lore i historią świata gry. Gracze mogą na przykład odkrywać starożytne receptury i zabytkowe miejsca, aby nauczyć się nowych umiejętności. Jest też możliwość modyfikowania i ulepszania istniejących przedmiotów, co dodaje dodatkową głębokość do mechaniki.

Black Desert Online

W Black Desert Online system rzemiosła jest jednym z najbardziej rozbudowanych. Obejmuje on nie tylko tradycyjne profesje, ale również handel, zarządzanie zasobami i wiele innych aspektów. Gracze mogą nawet zatrudniać NPC do zbierania surowców i produkcji przedmiotów, co dodaje aspekt zarządzania i strategii.

Star Wars: The Old Republic

W tej grze system crafting jest wprowadzony w kontekście narracji, gdzie gracze mogą wysyłać swoich towarzyszy na misje, aby zdobyć surowce lub stworzyć przedmioty. Jest to unikatowe podejście, które łączy mechaniki rzemiosła z fabułą gry.

EVE Online

EVE Online to inna kategoria, gdzie crafting nabiera znaczenia na skalę makro. Gracze mogą projektować i budować nawet ogromne statki kosmiczne, co wymaga ogromnych ilości zasobów i koordynacji między graczami. System ten jest niewątpliwie jednym z najbardziej złożonych i czasochłonnych w gatunku MMO.

Blade & Soul

W Blade & Soul, crafting jest prostszy i bardziej bezpośredni, ale mimo to oferuje ciekawe możliwości. Gracze mogą dołączać do różnych gildii rzemieślniczych, które oferują unikatowe schematy i materiały. Dzięki temu, crafting w tej grze staje się społecznościową działalnością, która zachęca do współpracy i handlu.

W kontekście tych różnorodnych systemów, widzimy, że crafting w grach MMO i MMORPG jest nie tylko mechaniką dodającą głębokość rozgrywce, ale również sposobem na wprowadzenie unikatowych elementów, które wyróżniają daną grę na tle konkurencji. Każda z omawianych gier oferuje coś innego, od tradycyjnych profesji przez złożone systemy klas, po innowacyjne podejścia wprowadzające narrację czy strategię. Niezależnie od wyboru, system rzemiosła w grze MMO jest zwykle jednym z najważniejszych aspektów dla graczy, którzy poszukują zarówno wyzwań, jak i satysfakcji z tworzenia.

Runescape

Runescape, będąc jednym z najstarszych MMO na rynku, ma jeden z najbardziej wszechstronnych i rozbudowanych systemów rzemiosła. Tutaj, crafting nie jest ograniczony do kilku profesji, ale jest rozproszony na wiele różnych umiejętności, które można rozwijać równocześnie. Od górnictwa i kowalstwa po gotowanie i rzemiosło, Runescape oferuje mnogość ścieżek, które można wybrać. Ciekawym dodatkiem jest to, że niektóre zadania wymagają skoordynowanego działania w wielu różnych umiejętnościach, co sprawia, że rzemiosło jest integralną częścią doświadczenia w grze.

ArcheAge

ArcheAge próbuje wprowadzić element realności do swojego systemu crafting, umożliwiając graczom uprawę roślin, hodowlę zwierząt i budowę statków. Jest to jeden z nielicznych systemów rzemiosła, który uwzględnia takie rzeczy jak pogoda i warunki gleby, wpływając na jakość i ilość surowców. Ta głębia mechaniki sprawia, że nawet najprostsze zadanie, jak zbieranie surowców, może stać się znaczącym i czasochłonnym wyzwaniem.

Lost Ark

W Lost Ark system rzemiosła jest bardziej zorientowany na endgame i staje się coraz bardziej skomplikowany, gdy gracz rośnie w siłę. Unikatowe przedmioty często wymagają specjalnych składników, które można zdobyć tylko poprzez udział w trudnych rajdach czy misjach. Dodatkowo, tworzenie przedmiotów legendarnych często wymaga współpracy z innymi graczami, co dodaje element społecznościowy do procesu crafting.

TERA

W TERA, system rzemiosła jest prosty, ale skuteczny. Zamiast rozbudowanej listy profesji i umiejętności, TERA koncentruje się na zbieraniu surowców i prostym, ale satysfakcjonującym procesie tworzenia przedmiotów. Jest to system bardziej dostępny dla nowych graczy, ale oferuje wystarczająco dużo głębokości, aby zainteresować również doświadczonych weteranów.

Albion Online

Jedno z MMO, w którym rzemiosło ma bezpośredni wpływ na gospodarkę gry. W Albion Online, niemal wszystko, od ubrań po broń, jest stworzone przez graczy. Oznacza to, że posiadanie rzadkich umiejętności rzemieślniczych może być niezwykle wartościowe i ma wpływ na całkowitą ekonomię gry.

Mabinogi

Mabinogi oferuje unikalny system rzemiosła, który pozwala na tworzenie niestandardowych przedmiotów z różnorodnymi atrybutami. Gracze mogą nawet tworzyć swoje własne muzyki i skrypty, co otwiera nieskończone możliwości dla kreatywności i indywidualizmu.

W różnorodności tych systemów rzemiosła, od prostych do złożonych, od indywidualnych do tych wymagających współpracy, można dostrzec różne filozofie projektowania i cele, jakie twórcy gier stawiają przed graczami. Niektóre z nich skupiają się na realności i głębokości mechanik, inne na dostępności i satysfakcji z szybkiego postępu. Jeszcze inne wprowadzają innowacyjne elementy, które zmieniają sposób, w jaki gracze myślą o rzemiośle w kontekście gier MMO. Każda z tych gier przyciąga różne grupy graczy, dla których crafting stanowi różne aspekty atrakcyjności i zaangażowania w grę.

New World

W New World od Amazon, crafting to jeden z głównych filarów rozgrywki. Gra wprowadza realistyczny system zbierania surowców i wytwarzania przedmiotów. Wydobycie metali, wycinka drzew i zbieranie roślin to tylko początek; gracze mogą też tworzyć bardziej złożone przedmioty jak meble czy nawet całe budynki. To podejście sprawia, że każdy gracz ma potencjalną możliwość wpłynięcia na ekonomię i kształt świata w grze.

Ashes of Creation

Wciąż będąca w fazie rozwoju, Ashes of Creation obiecuje złożony system rzemiosła, który ma być zintegrowany z innymi aspektami gry, takimi jak polityka i handel. Gracze będą mogli zakładać własne sklepy i zarządzać zasobami na skalę niewidoczną w większości innych gier. Chociaż szczegóły są jeszcze niejasne, wydaje się, że crafting będzie miał znaczący wpływ na rozgrywkę.

Aion

W Aion, system rzemiosła jest zorientowany na rozwijanie konkretnej profesji, takiej jak alchemia czy kowalstwo, i związane z nią umiejętności. Co interesujące, tutaj również znajdziemy element RNG (Random Number Generator), który dodaje dodatkową warstwę nieprzewidywalności i ekscytacji podczas wytwarzania przedmiotów.

Bless Online

Mimo że Bless Online nie zdobył szerokiej popularności, jego system rzemiosła oferuje kilka interesujących mechanik. Gracze mogą na przykład stworzyć przedmioty, które są następnie używane w ceremoniach religijnych w grze, wpływając na ich reputację i zdobywając unikatowe umiejętności.

Crowfall

Crowfall wprowadza innowacyjny system, w którym surowce i przedmioty ulegają zniszczeniu. To dodaje nową dynamikę do craftingu, gdyż gracz musi ciągle dostosowywać się do zmian w dostępności materiałów i narzędzi. System ten wprowadza element zarządzania zasobami i planowania na dłuższą metę.

Warframe

Warframe to gra, która choć nie jest klasycznym MMO, oferuje rozbudowany system rzemiosła. Zamiast tradycyjnych profesji, gracze korzystają z Foundry do tworzenia przedmiotów. Ciekawą mechaniką jest czas rzeczywisty, który jest potrzebny do ukończenia danego przedmiotu, co może trwać od kilku minut do kilku dni.

Riders of Icarus

W tej grze, rzemiosło jest mocno powiązane z mechaniką „capture and train” dotyczącą fantastycznych bestii. Aby oswoić i ulepszyć swoje potwory, gracze muszą zgromadzić specjalne surowce i stworzyć konkretną broń czy ekwipunek. To unikatowe połączenie crafting i kolekcjonowania sprawia, że mechanika w Riders of Icarus jest wyjątkowa w swoim rodzaju.

Tak szeroki wachlarz różnorodnych systemów rzemiosła w grach MMO i MMORPG pokazuje, jak ważną i różnorodną rolę mechanika ta odgrywa w tym gatunku. Od systemów opartych na realistycznym podejściu do rzemiosła, przez te zorientowane na społeczność i kooperację, aż po systemy z unikatowymi mechanikami wprowadzającymi elementy zaskoczenia i innowacji, crafting jest mechaniką, która ciągle się rozwija i zaskakuje graczy nowymi możliwościami.