ELO boosting w grze League of Legends
League of Legends to gra komputerowa wydana przez Riot Games 27 października 2009 roku. Jest przedstawicielem dynamicznie rozwijającego się od wielu lat gatunku moba – multiplayer online battle arena. Stworzono ją na bazie modyfikacji do Warcraft III o nazwie Defense of the Ancients (DotA). Popularny LoL przebojem wdarł się do serc graczy na całym świecie. O tym fakcie najlepiej świadczą liczy. Od wielu lat w Ligę Legend codziennie grają miliony osób z różnych zakątków globu.
Od 2011 roku różnych częściach świata rozgrywane są finały kolejnych sezonów, klasyfikowane jako Mistrzostwa Świata. Od 2013 roku działają także turnieje LoL pod nazwą „League of Legends Championship Series”, w skrócie LCS. Rywalizacja obejmuje 10 drużyn, które walczą o pozostanie w lidze. Sezon składa się z 2 splitów, które łączą w sobie regularne rozrywki w systemie mecz i rewanż, play-off i turniej spadkowy. Na całym świecie działają też ligi Lol’a.
Niezwykła popularność Ligi Legend zapewniła tej grze wiele nagród:
- IGN PC Best Strategy Game, 2009
- GameSpy Gamers’ Choice, 2009
- 1st Game Developers Online Choice Awards, 2010
- Golden Joystick Award, 2010
- Golden Joystick Award, 2010
- The Game Award, 2018
Cel gry
W League of Legends następuje rywalizacja dwóch drużyn, zmagających się na mapach Fields of Justice. Na Polach Sprawiedliwości walczą ekipy składające się z 5 lub 3 graczy. Główny rodzaj rozgrywki odbywa się na mapie zwanej Summoner’s Rift. Dzieli się ona na dwie strony, czerwoną i niebieską, które są swoimi lustrzanymi odbiciami. Nadrzędnym celem rozgrywki jest zniszczenie głównego budynku przeciwnika – Nexusa. Przed nim znajdują się dwie wieże, które bronią dostępu do tej najważniejszej struktury, a także wpływające na poziom mocy stworów przeciwnika inhibitory.
Podstawy rozgrywki
Podczas dynamicznej rozgrywki gracze zdobywają poziomy doświadczenia za eliminowanie wrogich sługusów oraz bohaterów. W trybie klasycznym gracze udają się na 3 wyznaczone aleje, każda ze swoją specyfiką. Dodatkowo po każdej ze stron mapy występuje dżungla, która jest siedliskiem neutralnych stworów. W centralnej części mapy występują najpotężniejsze kreatury – smok oraz Herald, a w późniejszej części dający niesamowite ulepszenie parametrów bojowych naszej postaci Baron Nashor. Wybranie odpowiedniej alei determinuje unikalny styl gry i klasę postaci, którą zazwyczaj gramy.
Ranga gracza
Poziom gracza jest ustalany za pomocą widocznej rangi. Każdy z sezonów w grze zaczyna się od meczów rozstawiających, które determinują nasz wstępny poziom. Po zdobyciu odpowiedniej ilości punktów następuje awans. W zależności od naszych umiejętności będziemy rywalizować w jednej z następujących rang:
- Żelazo,
- Brąz,
- Srebro,
- Złoto,
- Platyna,
- Diament,
- Mistrz,
- Arcymistrz,
- Pretendent.
To właśnie na tych rangach najbardziej zależy graczom i dzięki temu mamy do czynienia z tzw. boostowaniem.
Dodatkowym rankingiem, nieco mniej oczywistym niż ranga jest matchmaking rating. Zwany także inaczej ELO jest obecny w wielu grach. Za wygrywanie meczów zyskujemy punkty, natomiast za porażki je tracimy. System uwzględnia poziom naszych rywali i odpowiednio nagradza nas za potyczki z lepszymi przeciwnikami i dotkliwiej karze za porażki z potencjalnie słabszymi oponentami.
MMR/ELO boosting
W grze League of Legends istnieje całkiem przejrzysty dobór rywalizujących między sobą graczy. Bazuje on na widocznej w grze randze oraz niewidocznym bezpośrednio w grze schemacie punktów matchmaking rating. Część graczy nie zgadza się jednak z funkcjonującym systemem. Uważają oni, że gra nie dobiera im odpowiednich dla nich współpartnerów lub przeciwników. Dlatego też decydują się na ELO boost. Proces jest bardzo prosty i polega na tym, że jeden z graczy z wyższymi umiejętnościami loguje się na konto innego i właśnie tam rozgrywa grę rankingową. Dzięki temu, przy wygranej i dobrym statystykom, następuje poprawa rankingu.
Nieco bardziej skomplikowanym sposobem na podnoszenie naszej rangi lub punktów MMR jest dołączenie do rozgrywki wraz z lepszym od nas graczem. Jest to o tyle problematyczne, że system gry nie zezwala na rozgrywanie meczów drużynom w których poziom partnerów znacząco różni się od siebie. W celu manipulacji rankingami jeden z zawodników zmuszony jest więc do korzystania z zapasowego konta z rangą umożliwiającą rozegranie meczu.
Konsekwencje
Boosting rangi gracza może wydawać się dobrym pomysł na dostanie się na upragniony wyższy poziom. Niesie on jednak za sobą wiele innych, negatywnych konsekwencji. System w Lol’u został zaprojektowany tak, aby gracze mogli czerpać maksymalną przyjemność z rozgrywki i rywalizacji. Jeśli poziom jednego z zawodników został sztucznie podniesiony może to powodować zakłócenie tego porządku. Boostowany gracz może nie być w stanie nawiązać współzawodnictwa na odpowiednim poziomie. Będzie to skutkować zepsuciem rozgrywki partnerom i rywalom.
Ze względu na potencjalne naruszenie harmonii na Polach Sprawiedliwości Riot Games stara się aktywnie przeciwdziałać Boostingowi. Za korzystanie z tego typu praktyk grozi zawieszenie konta, obniżenie widocznego w grze poziomu honoru, wykluczenie z otrzymywania nagród za dany sezon czy wręcz trwałe zawieszenie w rozgrywkach League of Legends.